Kuidas müüa frantsiisi?

Frantsiis on samasugune kaup nagu iga teine toode või teenus. Frantsiisil kui kaubal on muidugi omad eripärad, aga seegi on teiste kaupade ja teenustega samuti. Frantsiisid on ostetavad, müüdavad ja vahetatavad ehk frantsiisidel on turg. Kui sul on enda ärist frantsiis tehtud või kui sa plaanid frantsiisi teha, siis kindlasti tahad sa seda frantsiisi kiiresti ja edukalt müüa. Vaatame kuidas frantsiiside müük tavapärastes tingimustes võimalikult efektiivseks ja positiivseks teha.

Mis on vaja, et frantsiisi saaks müüa?

  1. Mõtle läbi mis sa soovid saavutada.
    Kui sul on tehtud frantsiisi strateegia, siis on esimene samm astutud. Kui ei ole, siis tasub teha vähemalt müügi strateegia ehk määrata ära tegevuskava, verstapostid ja perioodid. Kindlasti ei ole tõsiseltvõetav strateegia mütsiga löömine või tagasihoidlik proovime-esimese-müüa lähenemine. Müügiplaan peaks sisaldama:
    – turgude määratlus (kohalik või rahvusvaheline, millised riigid)
    – müüdava frantsiisi formaat
    – müüdava frantsiisi lepinguliik
    – potentsiaalse frantsiisivõtja profiil
    – müüdavate üksuste prognoositav arv.
  2. Otsusta kellega koos sa müüma hakkad.
    Kui sul ei ole veel frantsiisi müügis kogemusi, siis tea, et suure tõenäosusega ei saa sama taktikat kasutada millega oled edukas olnud oma põhikauba müügil. Frantsiiside müügil on oma loogika.
    Otsusta kas sul on vaja sellel teel abilisi:
    – saad ise hakkama
    – palkad töötaja(d)
    – palkad maakleri/nõustaja.
  3. Millised dokumendid peavad olema enne müügi alustamist valmis?
    Frantsiis on intellektuaalne omand ehk dokumentide kogum. Terviklik frantsiisikontseptsioon koosneb tervest reast baasdokumentidest ja valdkonna spetsiifilistest materjalidest. Kui sul pole need veel valmis ja potentsiaalne frantsiisivõtja küsib, siis võib läbirääkimiste staadiumis kogu müügitöö ebaõnnestuda.
    Minimaalselt on vaja müügi alustamisel:
    – müügimaterjale
    – lepinguid
    – frantsiisi käsiraamatut
    – frantsiisi brändiraamatut.

 

Kõige parem müügimees on referentsid
Frantsiis on juba oma iseloomult toimiva ja testitud ärimudeli rendile andmine. Frantsiis ei saa olla uudne toode/teenus või ideepõhine start-up. Tähendab, et turukõlbulikul frantsiisil peab juba olema ette näidata prototüüp ja tegutsevad üksused. Põhimõtteliselt võib prototüüp olla frantsiisiandja enda opereeritav. Kindlasti teeb parema töö, kui sul on juba olemas vähemalt üks frantsiisitud üksus. Potentsiaalsed frantsiisivõtjad tahavad küsimusi esitada mitte sinule vaid sinu frantsiisi majandavatele teistele frantsiisivõtjatele.
Levinumad küsimused on järgmised:
– kui lihtne või raske oli alustada?
– kui palju alustamine maksis?
– kui lihtne või raske oli leida ruume ja personali?
– millist kasumit toimiv üksus teenib?
– kas ja kui palju frantsiisivõtja aitab ja toetab?

Kus müüa?
Frantsiisidele eksisteerib kohalik ja rahvusvaheline turg. Frantsiisiandjad ostivad sobivaid frantsiisivõtjaid alates portaalidest ja lõpetades isiklike kontaktideni. Iga bränd ja olukord on unikaalne. Ühest retsepti pole võimalik anda. Peab proovima erinevaid kanaleid ja taktikaid.
Peamised kanalid kus tasub proovida on järgmised:

on-line kanalid:
– koduleht
– portaalid
– virtuaalsed messid
– sotsiaalmeedia grupid
– ärivõrgustikud

off-line kanalid:
– isiklikud kontaktid
– reklaamid
– kampaaniad, road-showd
– messid, üritused
– otsekontaktid

isiklikud kanalid:
– baasäri ajendil
– isiklike kontaktide kaudu
– töötajate kontaktide kaudu
– päringutele vastamise kaudu.

Francorp Baltic aitab frantsiisiandjaid frantsiiside müügil Balti riikides, Euroopas ja olulisematel maailma frantsiisiturgudel. Võta ühendust ja küsi lisa: [email protected]

FranchisingEE

Loe teisi artikleid