Mida Covid kriis on muutnud frantsiisitööstuses?

Oktoobri alguses toimunud Londoni frantsiisimessil oli palju uut ja huvitavat. Valdavalt trendiloovat, mitte traditsioonilist. Covid on muutnud ka frantsiisimajandust, mis oli Londonis juba selgelt näha.

Globaalne trend – ettevõtlus varjutab töötamist. Kuigi paljud riigid on heldelt maksnud töötajatele kõikvõimalikke töölt eemal oleku ja haiguse kompensatsioone ning ettevõtjad on Covid kriisis töötajatest rohkem pihta saanud, siis vaatamata sellele on populaarsust kogumas hoopis ise enda väikeettevõtete tegemine, mitte uue töökoha otsimine. Teatavasti frantsiis on algajatele just lihtsaim, kiirem ja tihtipeale isegi vähem kulukam viis oma ettevõttega alustamiseks. See oli sõnum, mis hakkas silma igal teise eksponendi juures.

Asukoht ei ole enam esmatähtis. Aastakümneid oli jaekliendile suunatud ärimudelite alustalaks asukoht. Restoran, pood, autoteenindus, lasteaed, pesumaja, hotell, jne, kõik asusid mingil aadressil ja rentisid (või omasid) tegevuskohta-kinnisvara. Kaugtöö, kullerteenused, mobiiliäppid, e-kaubandus, on äritegevuses kinnisvara komponendi väga tugevalt kõikuma pannud. Esialgu väljendub see selles, et ettevõtjad ei soovi enam maksta ärikinnisvara kasutamise eest sama hinda, mis enne Covidit. Brändilojaalsuse ehitamine üle asukohalojaalsuse on eesmärgiks saanud praktiliselt kõigil frantsiisiandjatel.

Lihtsad ja odavad frantsiisid. Kodukontorites töötamine, piirangud traditsioonilistele tegevustele ja iseenda tööandjaks hakkamine on tõstnud üles nõudluse lihtsate, odavate ja kiiresti käivitatavate frantsiiside järele. Mis omakorda on lahjendanud klassikalise frantsiisi olemust. Lihtsate ja odavate frantsiiside ostjatele ei ole tähtis, et frantsiis vastaks 100% kõigile frantsiisimise põhimõtetele. Kaubaks lähevad ka frantsiisimudeli kombinatsioonid, näiteks litsentside või esindusõigustega.

Teenused, teenused, teenused. Ärid, mida saab teenusena osutada on popid. Füüsilised kaubad on out. Kõik teenuste kombinatsioonid – B2B, B2C, C2C – kus vähegi frantsiisida saab, on turule toodud. Isegi spetsiifilisi oskusi vajavates valdkondades nagu pangandus, raamatupidamine või meditsiin, oli Londoni messil palju uustulnukaid.

Õpetamine, koolitamine ja lapsed. Kooli- ja haridussüsteemid paljudes riikides on väljakutsete ees kuidas kaug- ja hübriidõppel uusi programme luua ja kuidas õpet efektiivselt läbi viia. Erasektor on kohe segast olukorda ära kasutanud ja toonud turule väga erinevaid koolituse ja eriti lastele suunatud frantsiisiprojekte. On see siis matemaatika või programmeerimise õpetamine või ujumisoskuste täiendamine või teatriringid.

Kodu remont ja haldus. Kulutamisvõimaluste puudumine reisimisele ja meelelahutusele on inimesi pannud korrastama oma kodusid. See on tekitanud buumi pisiehituse, remondi ja koduhalduse teenuste järele. Valdkond on hästi frantsiisitav. Mitmed suuremad ehitusfirmad ja kinnisvarahaldajad on muutnud strateegiat. Selle asemel, et ise traditsiooniliselt laieneda töötajaid juurde palgates või filiaale luues, on nad töötanud välja erinevaid koduhalduse frantsiise – puhastus, avariitööd, vannitubade ja köökide ehitus, aiatööd, valveteenused, energeetika, …

Eakad on tänuväärne ja rikas sihtgrupp. Põhjamaades oli juba aastaid tagasi kõige rohkem uusi frantsiise eakate teeninduse sektoris. Muu Euroopa ei näinud selles veel hiljuti potentsiaali. Nüüd on põhimõtted muutunud ja just eakaid peetakse maksejõuliseks ja heldekäelisteks tarbijateks. Koduabi, seltskondlikus, täiendõpe, raviteenused, meelelahutus, on ainult mõned eakatele suunatud frantsiisidest, mis hakkasid Londoni messil silma.

Kas sina oled mõelnud frantsiisi peale? Praegu on õige aeg, sest turg on aktiivses muutumises.
Kui sul on soov oma ettevõtte väärtust tõsta või turul positsiooni tugevdada, siis tasub kaaluda enda frantsiisikontseptsiooni loomist!
Kui sul on plaan hakata ettevõtjaks, siis kas teadsid, et lihtsaim, kiireim ja odavam viis ettevõtlusega alustamiseks on frantsiis osta!

Franchising EE

Loe teisi artikleid