FRANTSIISI LIIGID

Frantsiisimine on suhteliselt paindlik meetod ja praktiliselt iga tüüpi äri saab frantsiisida. Investeerimistaseme, frantsiisiandja strateegia, toimingute, kontrolli, jne järgi saab frantsiisimudeleid liigitada.

AMETI (TÖÖKOHA) FRANTSIIS (job franchise)

Tavaliselt kodust töötamise põhine ja väikest investeeringut nõudev frantsiis. Selle valib inimene (frantsiisivõtja), kes soovib üksi väikest ettevõtet alustada. Olemuselt on see pigem töökoht või amet kui korraldatud äritegevus. Frantsiisivõtja peab tavaliselt alustamiseks tegema minimaalse investeeringu, soetama piiratud kaubavaru, ei pea palkama palju lisatööjõudu ja mõnikord annab frantsiisiandja põhivahendid ja äritegevuseks vajaliku hoopis tasuta või pikaajalise järelmaksuga. Sellesse rühma kuuluvad laia kasutusega teenused, näiteks reisibüroo, kohvikuauto, kodune muruhooldusteenus, sanitaartehnilised tööd, äripindade ja kodused puhastusteenused, mobiiltelefonide lisaseadmed ja remont, kinnisvarateenused, müügikioskid, tänavatoidu pakkumine, ettevõtte ürituste planeerimine, lasteteenused jne. Ametifrantsiis on hea variant neile, kes ei soovi töölepinguga kellegi alluvuses töötada ja kes ei riski tõsisemalt ettevõtlusega tegeleda.

TOOTETURUNDUSE FRANTSIIS (product või distribution franchise)

Tootepõhised frantsiisid põhinevad müüja-edasimüüja suhetel, kus frantsiisivõtja levitab, tutvustab või müüb frantsiisiandja tooteid. Frantsiisiandja annab oma kaubamärgi kasutamiseks litsentsi ja müügiõigusele lisaks veel juhtnöörid kuidas tooted peavad olema eksponeeritud ja teenindatud, kuid tavaliselt ei paku frantsiisivõtjatele kogu süsteemi tervikliku äri juhtimiseks. Toodete frantsiisid tegelevad peamiselt suurte või globaalselt bränditud toodetega, nagu näiteks autod, müügiautomaadid, arvutid, jalgrattad, seadmed, portaalid, jms. Jaekaubanduses väljendub tooteturunduse frantsiis pood poes kontseptsioonina. Mõned tuntud tooteturunduse frantsiisid on Exxon, Texaco, GoodYear Tyres, Ford, John Deere, Samsung. Mõnikord ei luba frantsiisiandja mitte ainult levitamist, vaid ka osa tootmisprotsessist, näiteks karastusjookide tootjate Coca-Cola ja Pepsi puhul. Samuti on tooteturunduse frantsiisid tihti televisioonisaadete formaadid, spordivõistlused, kunstinäitused, kus ühe ärimudeli sees rakendatakse teist.

ÄRIFORMAADI FRANTSIIS (business format franchise)

Kõige levinum ja kõige klassikalisem frantsiis. Äriformaadi frantsiisimine on kõige populaarsem frantsiisi liik ja see, millele frantsiisidest rääkimisel üldiselt viidatakse. Äriformaadi frantsiisivõtja saab kasutada frantsiisiandja kaubamärki, brändi, visuaali, kujundust, jne. Kuid mis veelgi tähtsam, kogu ettevõtte juhtimiseks ning toote ja / või teenuse turustamiseks-müügiks on välja töötatud ja testitud terviklik süsteem, mille kasutamise õigust ja kohustust saab frantsiisivõtja täies mahus rentida. Frantsiisiandja pakub üksikasjalikku kava ja protseduure kõiges mis selles äris on vajalik, pakub esmast ja pidevat koolitust ning tuge kogu frantsiisisuhte vältel. Enam kui 70 ärivaldkonnast saab äriformaadi frantsiisi teha ning kõige populaarsemad on toitlustus, jaemüük, äriteenused, iluteenused ja muu.

INVESTEERINGU FRANTSIIS (investment franchise)

Tavaliselt on tegemist suuremahuliste projektidega, mis nõuavad suuri kapitaliinvesteeringuid, nagu hotellid, suuremad restoranid, mänguväljakud, koolid, lõbustuspargid, spad, keerulisemad töökojad, tootmised. Frantsiisivõtjad investeerivad raha ja kaasavad omaenda professionaalse juhtkonna. Investeeringu frantsiisid on tihti suuremate portfellide osad ja toetavad frantsiisivõtja teisi investeeringuid rahavoo või investeeringu finantsilistele eesmärkidele toetudes. Eestis on kaks suuremat frantsiisivõtjat – Apollo ja Tallink – just investeeringu frantsiise ostnud (KFC, O`Learys, Burger King, Vapiano), et kallile hinnale toetudes leida paremat tootlust ja positsiooni.

KONVERTEERITUD (ÜMBERKUJUNDATUD) FRANTSIIS (conversion franchise)

Frantsiisiks konverteerimine on sama ärivaldkonna sõltumatu ettevõtte muutmine frantsiisiüksusteks ehk frantsiisivõtjaks. Frantsiisivõtjad, kellel on valdkonnapõhine oskus ja positsioon olemas, võtavad kasutusele enda seniste asemel frantsiisiandja kaubamärgid, turundus- ja reklaamiprogrammid, koolitussüsteemi ja kriitilised klienditeeninduse standardid. Näideteks laialdaselt kasutavad seda liiki frantsiise kinnisvaramaaklerid, lillemüüjad, professionaalsete teenuste ettevõtted, koduteenuste ettevõtted, elektrikud, isegi arstid. Konverteeritud frantsiis on frantsiisiandjale kiire viis täpselt sihtides oma toodet pakkuda ning frantsiisivõtjale hulga odavam võimalus enda äritegevust värskendada, kui ise midagi uut luua.

Franchising EE

Loe teisi artikleid