Enda ärimudel vs frantsiis

Frantsiis annab frantsiisivõtjatele tõestatud ärimudeli

Üks peamisi erinevusi frantsiisiketiga liitumise ja oma ettevõtte loomise vahel on omaniku sõltumatuse ja kontrolli ulatus.

Enda ärimudel vs frantsiis

Sõltumatud omanikud loovad ise oma äri läbi katsetamise ja rohkete eksimuste. Seevastu frantsiisivõtjad ei pea operatsioonisüsteemi leiutama. Toimivas frantsiisis on frantsiisiandja juba kõik operatsioonisüsteemi osad läbi testinud ja tõestanud.

Paljud inimesed arvavad, et kui nad ostavad frantsiisi, saavad nad toodet (kaubamärki) omada. See pole nii. Frantsiisivõtjal ei ole toodet, ettevõtte kaubamärke ega ka logo. Frantsiis on terviklik äriplaan: frantsiisivõtja ostab endale frantsiisiga õiguse kasutada frantsiisiandja ärioperatsioonisüsteemi määratletud tingimustel ja ainuõiguslikul territooriumil.

Süsteemi eelised

Mõned ettevõtjad leiavad, et nad soovivad saada osa suurest tõestatud frantsiisist, kuid nad ei taha, et neile räägitaks, mida ja kuidas teha. Sellised frantsiisivõtjad peavad mõistma, et frantsiisi omamisest saadav väärtus ongi operatsioonisüsteem ja nad peavad seda süsteemi järgima – see ongi asja mõte.

Süsteemi olemasolu on frantsiisi omamise esimestel aastatel eriti kasulik, sest edukaks ettevõtte juhtimiseks ei pea omanik määrama, milliseid tooteid nad müüvad, milliseid seadmeid nad kasutavad või millist turunduskanalit nad kasutavad sihtrühmani jõudmiseks. Frantsiisiandja on kõik paika pannud. Frantsiisiandja annab juhiseid, kuid igapäevase tegevuse eest vastutab frantsiisivõtja.

Vaatamata standardsele süsteemile, saavad frantsiisivõtjad iseseisvalt oma töötajaid palgata ja vallandada ning määrata kindlaks nende tööplaanid ja töötasu. See annab frantsiisivõtjatele suurema kontrolli selle üle, kes nende ettevõttes töötab ja kuidas tööprotsess laabub.

Sama on hinnakujunduse ja kaupade nomenklatuuriga. Riigi eri osades või erinevates riikides on turud erinevad. Nii on frantsiisivõtja otsustada, mida täpsemalt kohalikele klientidele pakkuda. Heaks näiteks on McDonald’si hommikusöögimenüü. Mitu aastat tagasi reageeris McDonald’s klientide nõudmisele, et Egg McMuffins ja vorstiküpsised oleksid saadaval hommikusöögitundidest kauem, tuues turule kogu päeva hommikusöögimenüü. Hiljem siiski avastati, et teatud toodete populaarsus varieerub asukoha järgi. Nii et võib-olla pole mõistlik, kui kogu riigis on igas menüüs ühesugused hommikusöögid. 2019. aastal teatas kett, et laseb oma frantsiisivõtjatel otsustada, milliseid hommikusöögitoite kogu päeva serveerida.

Frantsiisisüsteemid ootavad tagasisidet ja arenevad

Kuna frantsiisivõtjatel on süsteemis mugav tegutseda, võivad ettevõtlikumad kibeleda proovida midagi uut ja seda ka frantsiisiandjale soovitada. Kui frantsiisivõtja uus idee õnnestub, võib frantsiisiandja selle omaks võtta ja isegi ülejäänud süsteemi lisada.

Subway USA-s tehtud kampaania „Viie dollari jalane” (“Five Dollar Footlong”), mis kujutas endast 12-tollise võileiva hinna langetamist ja agressiivset reklaamikampaaniat, algas 2009. aasta märtsis majanduslanguse ajal. See oli kohene hitt. Võileiva müük kasvas esimese kahe nädala jooksul 25 protsenti ja sama aasta augustiks oli teinud kogu riigis käivet 3,8 miljardit dollarit, hoolimata kõikjal painavast majanduskriisist.

Vaatamata sellele, et Subway meeskonnas oli hulgaliselt andekaid reklaami- ja turundusspetsialiste, ei tulnud kampaania idee ettevõtte peakontorist. „Viie dollari jalane” sai alguse viis aastat varem Miamis asuvalt frantsiisivõtjalt. See ettevõtja otsis võimalusi suurendada nädalavahetusel langevat müüki. Kohene edu pälvis frantsiisiandja tähelepanu, rakendades selle eripakkumise hiljem kõikides asukohtades.

Seega ei ole alati ja kõik kivisse raiutud. Professionaalne frantsiisiandja otsib alati võimalusi süsteemi täiustamiseks. Frantsiisivõtjate kogemuste põhjal saadud tagasiside ja ettepanekute kasutamine on selle jaoks väga oluline viis. Frantsiisiandja jaoks on kogu süsteemi hüvanguks tähtis jagada uusi ideid ja teiste initsiatiivi ka teiste frantsiisivõtjatega.

Artikkel on tõlgitud veebiajakirjast Entrepeneur Europe.

Franchising.ee kommentaar:
Eesti kõige suurem frantsiisivõtja Apollo Grupp leppis O`Learys frantsiisi ostes brändi omanikuga kokku, et nad katsetavad Eestis pilootprojektina kinosaali lisamist O`Learyse spordi- ja mängubaaride kontseptsiooni. Apollol oli kino, O`Learysel meelelahutusliku restorani kogemus. Kui kino end õigustab, plaanib O`Learys selle ka mujal maailmas kasutusele võtta.

Franchising EE

Loe teisi artikleid