Chick-fil-A frantsiisi eripärad

Chick-fil-A, mis on küll Euroopas vähetuntud, on üks edukamaid ja mõjukamaid kiirtoidukette USAs. Toitlustuse ajakiri QSR avaldas aruande, mille järgi on Chick-fil-A keskmine käive umbes 4,4 miljonit dollarit aastas, mis on 1,7 miljonit dollarit rohkem kui järgmise parima restoraniketi Whataburgeri keskmine müügitulu. Restorani kohta teeb Chick-fil-A rohkem käivet kui McDonald’s, Subway ja Starbucks kokku, isegi siis, kui ta on pühapäeviti suletud.

Chick-fil-A ei ole traditsiooniline frantsiis. Veebiajakiri Entrepeneur Europe on toonud välja viis omapära, millega peab arvestama selle frantsiisi ostmisel.

  1. Chick-fil-A soovib rohkem kontrollida oma frantsiisivõtjate tegevust kui teised kiirtoidurestoranid.

Chick-fil-A ei nimeta restoranipidajaid frantsiisivõtjateks. Selle asemel nimetab ta nad „operaatoriteks“, mis määrab nende rolli äritegevuses. Chick-fil-A kui frantsiisiandja valib restorani asukoha ja omab seejärel restorani. Frantsiisivõtjad ei saa oma asukohti müüa ega järgmisele põlvkonnale edasi anda. Samuti ei saa nad avada mitut asukohta, mis võib piirata frantsiisivõtjate potentsiaalset edukust. Seega, kui teil on kavatsus osta frantsiis, mida saaksite hiljem müüa, pole Chick-fil-A teie jaoks.

  1. Chick-fil-A maksab frantsiisivõtja eest (peaaegu) kõik käivituskulud.

Kuna Chick-fil-A soovib säilitada frantsiisi omandiõiguse ja kontrolli, valib ettevõte asukoha, ostab kinnisvara, ehitab restorani ja ostab seadmed, lisaks maksab kõik muu alustamiseks vajaliku ise kinni. Frantsiisivõtja peab maksma ainult 10 000 dollari suuruse frantsiisitasu. Võrdluseks on McDonald’s, kus restorani loomiseks on vaja vähemalt miljon dollarit, või Culver, kus läheb vaja rohkem kui 4 miljonit dollarit. Chick-fil-A madal hind aitab teha frantsiisi kättesaadavaks, mis omakorda muudab brändi ülimalt ihaldusväärseks.

  1. Chick-fil-A ei ole investeering.

Chick-fil-A seisukoht on väga konkreetne: kui plaanite nende restorani avada seetõttu, et see on hea investeering või kuna see võib aidata teil oma ärihaaret laiendada, siis Chick-fil-A pole sellest huvitatud. Selle asemel joonib ta oma kodulehel alla peamise tingimuse frantsiisivõtjatele: „Chick-fil-A on frantsiisivõimalus, mille korral frantsiisivõtja peab olema vaba muudest aktiivsetest ettevõtmistest ja tegutsema nende restoranis täistööajaga.“

  1. Chick-fil-A tegutseb 28 osariigis.

Kui asute Alaskal või Hawaiil, siis kahjuks ei ole teil võimalik Chick-fil-A äriga tegeleda. Samuti väljaspool USAd. Küll aga on hetkel 28 osariigis hulgaliselt linnu ja piirkondi, kus on võimalik saada osa Chick-fil-A enneolematust eduloost. Selleks on tarvis esitada avaldus ja läbida konkurss.

  1. Chick-fil-A on operaatorite valimisel uskumatult valiv.

Chick-fil-A frantsiisivõtjaks pole lihtne saada. Portaali AOLi sõnul võtab ettevõte igal aastal vastu kõigest 75–80 uut frantsiisivõtjat ehk „operaatorit“. Hoolimata asjaolust, et aastas saab Chick-fil-A ligi 20 000 taotlust. See tähendab, et kõigest 0,4 protsenti taotlejatest saab heakskiidu. Võrdluseks olgu mainitud, et näiteks Harvardi ärikool võttis 2019. aasta õppesse vastu 11 protsenti kandideerinutest. Nii et Harvardi ärikool võtab igal aastal vastu 27,5 korda rohkem õpilasi kandidaatide hulgast kui Chick-fil-A. Seda silmas pidades peate enne Chick-fil-A kontorisse oma avalduse saatmist hoolega kaaluma läbi enda tausta ja oskused. Kas teil on ettevõtluses tugev kogemustepagas? Kas teie soovitajad annavad teile kõrge hinde? Mis eristab teid kõigist teistest?

Artikkel on tõlgitud veebiajakirjast Entrepeneur Europe

Franchising.ee kommentaar:

Sellist AMETI (TÖÖKOHA) frantsiisi (job franchise) saavad endale lubada ja kasutavad suured ja võimsad frantsiisiandjad. Näiteks 7-Eleven, kes on pärast seda, kui on praktiliselt kogu maakera katnud enda poodidega, samuti läinud üle ainult töökoha frantsiiside müümisele. Eestis pole kahjuks kumbagi brändi, kuid meil viljeleb sama süsteemi R-Kiosk.

FranchisingEE

Loe teisi artikleid