KUS ON EESTI KAUBAMÄRGID?

KUS ON EESTI KAUBAMÄRGID?

Oma kaubamärgi loomine on Eesti ettevõtete seas valus teema. Pooled pole selle peale kunagi mõelnudki. Need, kes on mõelnud, pole aga tegudeni jõudnud. Näidetena oskame vast välja tuua mõned üksikud kaupade brändid. Kui pöörata pilk frantsiisi poole, on valik olematu ja peamised frantsiisi pakkujad Eestis on välismaised ettevõtted.

Rootsi on maailma mõistes väike riik. Kaugemalt vaadates on Eesti ja Rootsi suisa samas kategoorias. Teame, et H&M ja IKEA on kuulsad Rootsi frantsiisibrändid. Miks aga seostub Rootsiga O’Learys? Iiri nime ja Bostoni-Ameerika sisuga, kuid rootslaste loodud ja juhitav O’Learys on maailmas tuntuselt kolmas Rootsi frantsiisibränd.

Franchising.ee kohtus O’Learys asutaja ja omaniku Jonas Reinholdssoniga ning uuris, mis on tema meelest olulised momendid oma frantsiisibrändi loomisel. Toome siinkohal välja tema mõtted.

  1. Oluline on unikaalne või eriline äriidee. Äri ise võib olla küll lihtne ja kõigile arusaadav, nagu frantsiisimise üks reeglitestki ette näeb, aga seda peaks kaitsma kilbina eriline ekstra, mida on raske teistel kopeerida ja mis selgelt eristab teistest sama valdkonna kaubamärkidest.
  2. Kui idee on olemas, tuleb see pakendada ja kaubaks vormida. Frantsiisibrändi puhul on väga tähtis koht dokumentatsioonil, lepingutel ja intellektuaalse omandi juriidilisel kindlustamisel. Kaubamärk, opereerimisjuhendid, lepingud ja kõik kaasnev peab olema väga hoolega ja täpselt paika pandud. Seda kõike üsna kontseptsiooni ja kaubamärgi loomise algstaadiumides.
  3. Kontseptsiooni ja süsteemi peab ise enne teistele pakkumist testima ja proovima. Restoraniäris on tarvis ise kõik “köögipoole” rõõmud ja mured läbi proovida ehk opereerida ise ühte-kahte kohta enne, kui täisväärtusliku frantsiisi turule saab tuua ja teistele kasutada anda. Katsetada tuleb erinevates keskkondades. Suuremas linnas ja väikeses kohas, mõnes sarnases lähiriigis ja kaugemal hoopis teises maitseharjumustega keskkonnas. Lõpuks peab kontseptsioon töötama kõikjal ühtmoodi – see on frantsiisi eesmärk.
  4. Kuid tähtis koht on ka pideval arendusel ja turgudega kohanemisel. Äris ei saa kunagi saavutatul puhkama jääda, vaid peab kogu aeg midagi muutma, paremaks või halvemaks tegema. Tähtis on, et turgu saaks muutustega torgata. Hea võimalus muutusteks ongi väikeste kohanduste tegemine arvestades erinevate turgude omapära. Üldine kontseptsioon, imidž ja kaubamärk peavad alati alles jääma, kuid oskuslikud turuadopteerimised aitavad müügile alati kaasa.
  5. Usu enda ideesse ja kontseptsiooni. Ära lase ennast teistel ja konkurentidel mõjutada. Sa näed, et teised teevad midagi teisiti ja tekib isegi ahvatlus, aga enda kontseptsiooni ekstrast kinnipidamine on pikaajalise edu alussammas.
  6. Ära karda kunagi teha vigu. Sa õpid nendest ja oskad paremini näha ette frantsiisivõtjate võimalikku käitumist.

Neid lugedes näete, et suurt raketiteadust nende taga pole. See peaks olema kinnituseks ja julgustuseks Eestiski samasugust edu kordama.

Franchising EE

Loe teisi artikleid