Milliseid võimalusi pakub pank frantsiisiprojektidele?

Uurisime Swedbanki äripanganduse juhilt Aira Nigul-Lepalt ja äripanganduse valdkonnajuhilt Priit Lopsikult, kuidas on frantsiisindus panga vaatevinklist Eestis arenenud.

Swedbank frantsiis

Eestis on frantsiisindus veel vähearenenud. Kas Swedbankil on olnud kliente, kes on soovinud frantsiisi ostuksrahastust saada? Kui teadlikud on ettevõtjad frantsiisi reeglitest ja kuiettevalmistunult nad oma frantsiisiplaaniga panka pöörduvad?

Frantsiis ei ole pelgalt kaubamärgi rentimine või litsentsilepingu alusel kellegi toodetevõi teenuste müümine. Frantsiis on tervik kontseptsioon, mis sisaldab kõike, alatesäriplaanist ja finantsarvutustest kuni majandamise käsiraamatu ning disaini ja oskusteabe kasutusõiguste rakendamiseni. Korralik frantsiisisüsteem on kontrollitud ja end tõestanud erinevates olukordades ja turgudel. Selles on vähem teadmatust ja riske kui mistahes muu katse-eksituse meetodil äriplaanielluviimisel. Seetõttu suhtub pank klassikalistesse frantsiisidesse positiivselt.
Klassikaliste frantsiiside all peame silmas rahvusvahelistele reeglitelevastavaid kontseptsioone, milles on paigas dokumentatsioon, juriidika, äriloogika, mis on end korduvalt praktikas tõestanud. Praeguseks pole selliste projektidega väga palju meie poole pöördutud.

Kas panga vaatevinklist on frantsiisiprojektid spetsiifilist kompetentsi väärivad või on need vaadeldavad tavapäraste eraldiseisvate äriprojektidena?

Seni on Swedbank vaadanud frantsiisiprojekte sarnaselt kõigi teiste äriprojektidega. Uurime, kas on olemas töötav äriplaan, millised on võimalikud riskid, rahavood ja inimesed, kes plaani ellu viivad. Oleme Eestis palju finantseerinud frantsiisile sarnaseid ärimudeleid ja mitmete kaubamärkide turule tulekut. Seda eelkõige kaubanduses. Oleme rahastanud kaubamärgi litsentside, eksklusiivõiguste ja agentuuri vormis brändide kasutusõiguste projekte.

Kas pank välistab mingeid kindlaid tooteid, teenuseid või ärivaldkondi frantsiisimisel?

Pank ei eelista ega piira üldiselt ühtegi ärivaldkonda, välja arvatud mõned seadustega piiratud tegevusalad. Me jälgime hoolega turu või konkreetsetesektorite üldisi arenguid ja kui näeme ülekuumenemise, küllastumise või mittetoimimisemärke, siis soovime ka kliendi tähelepanu sellele juhtida.

Frantsiisisuhtes on kaks poolt – frantsiisiandja ja frantsiisivõtja. Kas pank näeb klientidena mõlemaid?

Jah, meile onnad võrdväärsed kliendid. Kuigi rohkem pöörduvad panga poole frantsiisivõtjad. Frantsiisitasusid me ei finantseeri, kuid kõik muu selle äriga alustamise ja stardiinvesteeringuga seonduv on teretulnud.
Frantsiisiandjad rahastavad tavaliselt oma kontseptsiooni loomist ise. See ongi üks laienemise ja kasvamise moodus teatud piirini jõudnud edukatel firmadel. Kui tekib vajadus nn prototüübi tegemiseks või ülevõtmiseks kontseptsiooni tugevdamiseks, saab pank kaaluda tehingu finantseerimisel osalemist. Samuti olukordades, kus frantsiisiandja pakub frantsiisivõtjale alustamisinvesteeringu leevendust, näiteks masinate või seadmete soetamine või sisustuse ehitamine, seal saab pank laenu või liisinguga protsessi kiirendada ja frantsiisiandjaosalust võimendada.

Millistele tingimustele peab frantsiisiprojekt ja ettevõtja vastama, et Swedbank sõlmiks laenulepingu frantsiisi ostmiseks või frantsiisiäri alustamiseks? Kas ostetava frantsiisi tuntusel on seos frantsiisivõtja omafinantseerimisega või on see ainult frantsiisivõtjas kinni?

Swedbank hindab laenu andmisel nii äriprojekti kui ka klienti. Nimetatud ärimudeli kontekstis tõepoolest mõjutab otsustamist ka frantsiisiandja ja selle kaubamärgi enda tuntus ja tugevus. Kui frantsiis on Eestiga sarnastel turgudel juba ennast tõestanud, siis kindlasti aitab see positiivsele laenuotsusele kaasa. Omafinantseerimise osas kehtib siiski tavapärane 30–70 osakaalu suhe, olenemata kas tegemist on frantsiisiga või mitte, kas on tuntud või tundmatu frantsiisiandja.

Milliseid tagatisi pank aktsepteerib frantsiisiostmisel? Kui pikk on tavaliselt frantsiisi ostmise laenu tähtaeg?

Tagatiste ja tähtaegade osas on frantsiis võrdväärne teiste projektidega. Laenude tagamiseks on mitmeid võimalusi. Alati ei ole nõutav kinnisvara. KREDEXja Euroopa Investeerimisfondi garanteerimise programm pakuvad ka võimalusi väiksemaja keskmise suurusega ettevõtetele. Tavapärane ärilaenu tähtaeg on viis aastat.

Kokkuvõtte:

  • Swedbank finantseerib Eestis frantsiisiprojekte. Tingimused on samad, mis kõigile teistele äriprojektidele.
  • Swedbank sooviks Eestis näha rohkem klassikalisi frantsiisiprojekte.
  • Korralikult ettevalmistatud ja end tõestanud frantsiisikontseptsioonil on panga silmislisaväärtus laenutaotluse hindamisel.
  • Frantsiisiandjad, frantsiisibrändi loojad võivad panga poole pöörduda, et koos välja töötada frantsiisivõtjatele suunatud finantseerimisvõimaluste pakette ning seeläbi aidata frantsiisivõtjatel finantseerida alginvesteeringut.
Franchising EE

Loe teisi artikleid